Kegelove cviky

14.11.2019

(2 hlasy, priemer 3.5 z 5)

Ide o súbor pomerne jednoduchých cvikov, ktorých zmyslom je posilniť svalstvo panvového dna. Tieto svaly obopínajú análny otvor, ústie močovej rúry a u žien aj pošvový vchod. Ako u iných svalov aj tu dochádza v dôsledku menšieho namáhania svalov k ich ochabnutiu. Podieľa sa aj vek, nadváha, predchádzajúce pôrody
a operácie, prípadne ďalšie faktory. V roku 1948 predstavil gynekológ dr. Arnold Kegel súbor cvikov na posilňovanie tejto svalovej skupiny. Kegelove cviky sa stali veľmi populárne a široko rozšírené.

Pre koho sú vhodné Kegelove cviky?

Ich pôvodným adresátom boli ženy po pôrode. Dnes sa odporúčajú už pred pôrodom. Ďalším najčastejším prípadom, kedy sú tieto cviky odporúčané, je stresový únik moču – teda únik napr. pri zakašľaní či inom napätí brušných svalov. Indikácie týchto cvikov sa postupne rozšírili. Odporúčajú sa i mužom majúcim ťažkosti s únikom moču po operáciách prostaty, pacientom s hyperaktívnym močovým mechúrom, pri ťažkostiach s udržaním stolice, ďalej ženám s poruchami sexuálnych funkcií, ale tiež mužom trpiacim poruchami erekcie či predčasnou ejakuláciou. Dokonca, keď zadáme do slovenského internetového vyhľadávača termín „Kegelove cviky", celá prvá stránka odkazov nesie titulky typu „Kegelove cviky – cesta k lepšiemu sexu", „Cvičenie pre lepší sex" alebo „Zaistite si neopakovateľný orgazmus". Snáď je to dané tým, že údajne 80 % internetu predstavuje pornografia či stránky nejako súvisiace so sexualitou, azda to odráža všeobecnú zvedavosť týkajúcu sa tejto problematiky, ktorej je možno na internete anonymne povoliť uzdu. Každý žurnalista či správca internetových stránok potvrdí, že slovo „sex" niekoľkonásobne zväčší preklikávanosť titulku. Pravda je taká, že zatiaľ čo je klinickými štúdiami bezpečne potvrdené, že u najmenej 30 % pacientov s miernou inkontinenciou či hyperaktivitou mechúra cvičeniami dôjde k vymiznutiu či podstatnému zlepšeniu príznakov, o poruchách erekcie sa toto iste povedať nedá. Pri predčasnej ejakulácii je takýto efekt pri najlepšom sporný. Takýmto mužom cvičenie isto neuškodí, snáď môže trochu pomôcť, určite ale nepatrí medzi štandardné sexuologické odporúčania. Pri ženských sexuálnych poruchách je tomu naopak. Iste aj preto, že v týchto prípadoch sa mnoho liečebných alternatív neponúka.

Kegelove cviky pomôžu s poruchou močenia

Ale späť k poruchám močenia. Cvičenie je vhodné pre všetkých pacientov, ktorí sú fyzicky schopní, nikomu neuškodí, a že pomáha, je nesporné. Preto by malo byť odporúčané na prvom mieste, ešte pred nasadením liekov či odoslaním na operáciu. A i v prípade, že samotné cvičenie problém neodstráni a je nutné prejsť k ďalším liečebným alternatívam, nie je dôvod cviky opustiť. V kombinácii s operáciou či medikamentmi sa môže výsledný efekt zlepšiť. Samozrejme že je nutné cvičiť pravidelne a markantný výsledok môžeme ťažko očakávať za pár dní. Najčastejšie sa odporúča robiť súbor 10 cvikov 3× denne. Efekt by mal byť pozorovateľný za 1 – 3 mesiace. Vo väčšine internetových odkazov sa tiež stretávame s dosť zjednodušeným podaním týchto cvikov – ako sťahovaním konečníka či pošvy napr. pri práci, pri prechádzke či pri akejkoľvek dennej aktivite. To je samozrejme tiež možné, ale aj keď nejde o cviky nijako komplikované, predsa len je pôvodný súbor cvikov o niečo prepracovanejší. Všeobecnejšie sa hovorí o gymnastike svalov panvového dna, keď pôvodné Kegelove cviky boli rozšírené o ďalšie techniky. Za preukázaný fakt je rovnako pokladané zistenie, že účinnosť cvičenia sa výrazne zvyšuje, ak prebieha zaškolenie pod dohľadom skúseného rehabilitačného pracovníka. Pomocou prístrojov umožňujúcich spätnú väzbu (biofeedback) sa presvedčíme, že zapájame tie správne svaly. Častou chybou totiž býva napínanie brušných či sedacích svalov, čo niekedy môže viesť i k opačnému efektu. Cvičenie býva gynekológmi odporúčané i ako prevencia ženám po štyridsiatke, ktoré doteraz močové ani sexuálne problémy nemajú.

Odkaz na fotografie s cvikmi:

 http://www.novinky.cz/zena/zdravi/122712-posilovani-panevniho-dna-nejen-po-porodu.html